Sommarlöpning för kropp och själ

Sommaren är en härlig tid löpning. Härligt att känna den varma luften med huden. Härligt att höra insekterna surra, fåglarna kvittra, lövverken sjunga. Sommaren är dessutom en bra tid för att få bättre kontinuitet i sin löpträning, som ju är viktigt för att kunna bygga uthållighet. Sommarlöpningen kan även erbjuda tid för utveckling, både när det gäller att få till löptekniken för en lättare löpkänsla och inte minst den spirituella aspekten springandet. 

Nya platser innebär nya löprundor, som berikar vårt löparliv. Utforskande löpturer i det okända kan ge en smak av äventyr, kanske med ett svalkande dopp efteråt som grädde på moset. Varför inte packa ner badkläder och picknick i löpryggan. Kanske en bok. Eller stanna till och meditera på en lugn plats under löpturen. 

– Faktum är att löpningen kan vara meditation om du undviker att värdera den eller sätta ord på den, säger löpcoachen Fredrik Ölmqvist. Man kan prova lite olika grepp: Slappna av och spring med feeling! Prova ’trail running’, improviserad terränglöpning på naturstig. Fokusera på omgivningen! Spring på upptäcksfärd! Löpningen behöver inte handla om dig. Den behöver inte handla om någonting. Du behöver inte ha något mål med löpturen. 
Bara för att man kanske tycker om att springa eller springer mycket behöver man inte identifiera sig med löpningen, menar Fredrik Ölmqvist. – Många upplever löpningen som ”ett problem”, som något de behöver bli bättre på eller något som de skulle vilja ha mer tid för. Men man kan se varje löptur som en gåva, som en möjlighet att utöva en konstart, springandets konst. Börja med att acceptera din dagsform och använd verktygen från löptekniken som hjälpmedel, inte som pekpinnar. 

Fler tips från löpcoachen 

1. Träna på att slappna och hitta en mjukhet i rörelserna stället för att rynka pannan och spänna dig. Tänk att du är en katt, som rör sig med följsamma, harmoniska rörelser och tyst markkontakt. 
2. Vid soligt väder använd keps med ventilerande tyg eller solglasögon. Sand, grus, asfalt, ljusa ytor, våta ytor, vattenytor mm reflekterar ljus vilket gör att du måste kisa och spänna dig – använd därför solglasögon med polariserande lins.
3. Håll koll på vätskebalansen & kompensera mineralintaget.
4. Använd ljusa, löst sittande kläder. Ljusa färger som vitt reflekterar soltrålarna bättre och löst sittande kläder ventilerar bättre.
5. Spring på morgonen då det är svalast. Det boostar även humöret för hela dagen och man känner ingen stress att klämma in löpningen senare på dagen, el kvällen. 
6. När det är varmt kan det vara bättre att fokusera på kondition och uthållighet än fart. Kontinuitet kommer att göra dig snabbare med tiden. Kom ihåg att det tar tid att acklimatisera sig till värme; spring kortare och lugnare turer i början för att vänja dig vid värmen.

Fler tips på www.fredrikolmqvist.wordpress.com