Håll dig på benen!

Snart är det dags för Göteborgsvarvet. Förbered dig för löparfesten på bästa sätt. Öka löpträningen successivt och kör komplementträning!

Dessvärre är det ytterst få som slipper löparskador. Enligt statistiken drabbas minst 7 av 10 löpare av någon löparskada – varje år! Den övervägande delen löparskador utgörs av utslitnings- och överbelastningsskador som uppstått under lång tid genom upprepade rörelser och stötar. Med tanke på att kroppsvikten ökar upp till fem gånger under löpning innebär det stora belastningar för fötter, knän och höfter. Multiplicera det med 140 eller fler fotistättningar i minuten. Om du har en snedsliten sko eller utsliten sko och dessutom är en lite tyngre löpare blir det ännu värre. Man bör inte heller underskatta långa uppehåll från löpning. Det spelar ingen roll om du sprang mycket under 2010. Många orkar i själva verket springa längre och oftare än vad kroppen är redo för efter fyra månader utan löpning. Men plötsligt utsätts leder, senor, ligament, muskler och slemsäckar för stora belastningar, utan att få tillräcklig vila. Då kommer skadorna.

Vi säger: lyssna på signalerna i tid! Om det gör ont är det något som är fel.

Vanliga orsaker till de flesta löparskador utöver att springa med fel sko:

  1. För snabb ökning av träningsdosen: du behöver längre vila mellan löpturerna. Men du kan förstås köra alternativ träning med annan belastning, som att gå i trappor och kuperad terräng, cykla, simma etc.
  2. Springer på för hårt underlag: minimera istället löpning på asfalt och hårda grusstigar till förmån för mjuka underlag som gräs och skogsstigar.
  3. Många slarvar med att stretcha efter löppasset, men muskler, senor och leder i ben, höfter, rygg etc behöver sträckas ut.

De vanligaste löparskadorna är relativt lätta att identifiera, men kan ändå vara besvärliga att åtgärda. Det krävs beslutsamhet, att man tar sina skadeproblem på allvar och förändrar sitt beteende, annars lär de återkomma. När en skada blivit såpass allvarlig att du tvingas göra längre träningsuppehåll bör du uppsöka proffesionell hjälp. 

 

2013