LÖPTREND: NATURLIG RÖRELSE

Allt fler löpare är nyfikna på att prova att springa med ultralätta skor med tunn sula, inte minst för den härliga löpkänslan. De flesta som provat håller nog med om att löpningen förändras när du springer med avskalade skor utan stötdämpning och stabilitet. Det kräver mer av din uppmärksamhet, inte enbart på underlaget, du blir även medveten om hur du springer: din hållning, löpteknik, löpupplevelse. Det går till exempel inte att landa på hälen med en tunn sula utan dämpning.

Men man kan fråga sig hur detta går ihop med traditionella löparskor som ger stöd och stabilitet, som ju är en helt annan filosofi. Vilken är den rätta?

–Det är väldigt lätt att tro att det ena måste ersätta det andra, menar Patrik Jacobsson, som är sjukgymnast och ortopedtekniker hos oss på Löp & Sko Kliniken., Men både minimalistiska och traditionella löparskor med häldämpning, stabilitet och pronationskilar behövs. Samma person kan utnyttja båda typerna. Löpträning kan ju innebära olika saker. Tunna s.k. barfotaskor kan fungera som ett komplement för att träna upp fot- och underbensstyrka, men det är viktigt att poängtera att dessa kräver långsiktig tillvänjning. Det är inte bara att snöra på och köra. Men det är klart, drivna löpare kan börja med att springa kortare sträckor med dem, medan vissa bör gå försiktigare fram med 5-minuters promenader. Det är väldigt individuellt.

I vårt sortiment finns flera ultralätta modeller. Dessa skor lämpar sig för fot- och underbensstärkande komplementträning. Den som vill ha lite mer dämpning kan välja en tävlingssko som träningsredskap som har låg profil och litet drop, det vill säga nivåskillnad mellan häl och framfot. Vi har även flera modeller som lämpar sig för dig som vill ha en neutral mängdträningssko med medellågt drop (10 mm). Kom in till oss för att prova olika modeller och se vad som passar dig och din löparstil.

Barfotalöpning är knappast något nytt. Vissa forskare förklarar det östafrikanska löparnas dominans med att de springer barfota upp till 17 års ålder, vilket har givit dem starka fotleder och bra spänst. Många elitlöpare springer barfota för att stärka fotleder och träna upp spänsten. Vanligtvis görs detta ytterst försiktigt vid nerjogg efter avslutad löpträning. Andra är bara nyfikna och vill testa på något nytt. En del testar barfotalöpning i ett försök att bli av med skadeproblem.

Men man bör vara medveten om att skaderisken är hög, så det gäller att ta det mycket varsamt i början. Vi talar om att springa högst någon kilometer. Man får räkna med att vaderna blir stela följande dagar, vilket innebär vila från löpning.

TILLBAKA TILL EXPERTRÅDEN

LÖP & SKO’S ORTOPEDISKA TJÄNSTER

UTPROVNING AV SKOR

Vi är experter på att hitta rätt sko. Först efter noggrann fot- och löpstegsanalys föreslår vi lämpliga modeller både för din löpmängd och/eller dina promenader. Förutom träningsskor har vi även snygga skinnskor, kängor och tofflor.

Läs mer.

ORTOPEDISKA FOTBÄDDAR

Vi är flera diplomerade och erfarna ortopedtekniker och sjukgymnaster på Löp & sko kliniken. Vi har god renommé när det gäller att hitta rätt med fotbäddar/ilägg för just dina fötter – oavsett om det gäller fot- och knäbesvär eller förebyggande åtgärder.

Läs mer.

ORTOPEDISK KONSULTATION

Många motionärer och proffs kommer till våra sjukgymnaster och ortopedtekniker flera gånger om året för uppföljning eller utredning. Andra besöker oss för att de är osäkra på nästa steg i sin skadeprevention eller rehabilitering.

Läs mer.

BOKA TID
BOKA TID
BOKA TID

LÖP & SKO’S ORTOPEDISKA TJÄNSTER

UTPROVNING AV SKOR

LÄS MER

ORTOPEDISKA FOTBÄDDAR

LÄS MER

ORTOPEDISK KONSULTATION

LÄS MER
2017-12-27T11:44:43+00:00