Smart start på löparåret

Expertens bästa tips för träning och utrustning

Många börjar året med förnyad energi och för in varje kilometer i träningsdagboken. Det är nu du lägger grunden för resten av säsongen. Men hur härligt det än kan vara med löpning finns det några fallgropar som kan sätta käppar i hjulen.

Starta successivt!
Första rådet är att skynda långsamt, och låta kroppen återhämta sig tillräckligt, menar Jonas Hagelin f.d. elitlöpare och ortopedtekniker på Löp & Sko sedan 15 år.
– Jag tror att många går på för hårt efter sina nyårslöften, men det är smartare att trappa upp löpträningen lugnt och allra helst komplettera med alternativ träning, eftersom löpning sliter.

Gamla löparskor kan skada  
Det andra rådet handlar om utrustningen, dvs. skorna, som i värsta fall kan orsaka en hel del elände.
– Det är viktigt att man börjar springa i fräscha skor för att inte dra på sig någon överbelastning och bli skadad.
 Enligt Jonas bör man kolla skorna så att de inte är snedställda, vilket är något man bör göra även om de är relativt nyinköpta. Ställ skorna på ett bord och se efter huruvida de lutar. En snedställd sko kommer att förstärka sidorörelser och bidrar till överbelastningar. 

Passformen är A och O
När det gäller skoval bör man inte vara så påverkad av det man läser och hör, menar Jonas. Istället bör man alltid utgå från det individuella behovet för träning, dvs fottyp, löpstil, kroppsvikt, träningsmängd, underlag etc.
– Passformen är nummer 1. Om man t ex har en för bred sko kommer foten att åka fram, och då hjälper det alltså inte att skon är tillräcklig stor på längden.
 Fel passform eller fel typ av mellansula, t ex pronationsstöd när du inte behöver det, kan ganska snabbt leda till olika överbelastningsskador. Detta bör man alltså ha med i beräkningen när man 'fyndar' sina löparskor på nätet. Men med en grundlig utprovning hos en löpskoexpert kan man undvika många löprelaterade skadeproblem, förklarar Jonas.
– Så här i början på löparsäsongen är det många som ganska omgående får skadekänningar. Men många problem går att undvika med rätt skor för dina behov. Dessutom förändras löpsteget ju mer vi springer. Kanske har du inte alls lika kraftig pronation längre och bör ha en annan typ av sko.  

Så kollar du passformen på dina löparskor:
- En mängdträningssko bör ha minst ca 1 cm till godo längst fram (mer för mara & löpning i värme).
- Ovandelen i framfoten ska inte vecka sig när man snörar åt.
- Snörningen ska ha ett jämnt spann över fotryggen; ovandelens sidor skall inte gå att snöra ihop för tätt.
- När man trycker på ovandelens insida (vid snörningen på mittfoten) skall skon inte sjunka ihop, dvs passformen skall inte vara lös vid fotvalvets insida.